W dniach 5-9 marca 2018 delegacja Instytutu Lotnictwa uczestniczyła w testach systemu bezzałogowego ILX-32 MOSUPS w stanie Nevada w USA. Manewry obserwowali przedstawiciele Nevada Institute For Autonomous Systems (NIAS), NASA, Switch, Drone America, AiRXOS, Citadel i ANRA Technologies.

ILX-32 MOSUPS to eksperymentalny samolot bezzałogowy w układzie zespolonych skrzydeł opracowany pod kierunkiem dr. hab. inż. Cezarego Galińskiego przez konsorcjum składające się z Instytutu Lotnictwa, Politechniki Warszawskiej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz firmy MSP. Projekt sfinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Celem operacji na pustyni u podnóży gór Sierra Nevada było testowanie systemów latających (BSL) w trudnych warunkach, na dużej wysokości bazowej (ponad 1500 m n.p.m.), przy jednoczesnych lotach wielu różnych systemów bezzałogowych wraz z innymi, załogowymi statkami powietrznymi.

Przebieg testów w Nevadzie obejmował wykonanie lotów na odległości do kilku kilometrów po zaplanowanej trasie w wyznaczonym obszarze oraz transfer danych telemetrycznych do systemu UTM (UAS Traffic Management) wraz z podglądem w czasie rzeczywistym na konsoli. Realizowano wykonanie scenariuszy testowych odzwierciedlających potencjalne problemy jakie mogą pojawić się w czasie lotów BSL oraz wykonanie symulowanych scenariuszy związanych w interakcją z UTM.

W manewrach uczestniczyli przedstawiciele amerykańscy na czele z NIAS, z którym Instytut Lotnictwa podpisał porozumienie o współpracy naukowej w październiku 2017 roku. W ramach tej współpracy powołano Wspólne Centrum Doskonałości dla projektów badawczo-rozwojowych w dziedzinie rozwoju technologii BSL. Podpisane porozumienie umożliwia Instytutowi Lotnictwa udział we wspólnych, międzynarodowych projektach, rozwój kadry oraz transfer technologii pomiędzy instytucjami.

Testy w Nevadzie, możliwe dzięki podjętej z NIAS współpracy, były okazją do zdobycia doświadczenia w integracji z systemami zarządzania przestrzenią powietrzną (bezzałogowców i załogowych statków powietrznych) o dużym poziomie zaawansowania oraz w działaniu zaawansowanych systemów UTM.

Swoje systemy bezzałogowe na pustyni w Nevadzie testowały również najbardziej znaczące amerykańskie instytucje i firmy zajmujące się w swojej działalności tematyką bezzałogowców. Zaproszenie na wspólne manewry przyjęli reprezentanci NASA, Switch, Drone America, AiRXOS, Citadel i ANRA Technologies.

W testach w Nevadzie uczestniczył zespół inżynierów z Instytutu Lotnictwa w składzie:

  • Krzysztof Łowczycki (prowadzący projekt, odpowiedzialny za koordynację i integrację informatyczną MOSUPS-a),
  • Michał Szczodrowski (kontraktor ILOT, pilot główny),
  • Łukasz Konarski (integracja informatyczna z UTM),
  • Anna Juda (elektronika, integracja informatyczna, operator GCS),
  • Tomasz Pogorzelski (zarządzanie zbiorami danych, projekty mechaniczne),
  • Wiktor Zimiński (przygotowanie mechaniczne i elektryczne samolotu MOSUPS, pilot rezerwowy),
  • Jarosław Siwirski (przygotowanie mechaniczne i elektryczne samolotu MOSUPS),

wspierany z kraju przez:

  • Cezarego Galińskiego (wsparcie merytoryczne MOSUPS),
  • Dawida Hessa (kierownik projektu),
  • Martynę Dębowską (wsparcie administracyjne).

Ze strony NIAS uczestniczyli:

  • Chris Walach – Director of all FAA-designated Nevada UAS Test Sites, NUANCE Center & Senior Director of the Nevada Institute for Autonomous Systems,
  • Paweł Pietrasieński – Director of Special Projects, Nevada Governor’s Office of Economic Development,
  • Brett Kanda – Director of Business Development, Nevada Institute for Autonomous Systems,
  • Dean Keck – Deputy Director of all FAA-designated Nevada UAS Test Sites,
  • Blair Smith – Flight Operations and Technical Manager (contractor), Nevada Institute for Autonomous Systems, On Behalf of the Governor’s Office of Economic Development,
  • Chris Herle – Liaison/Operations Manager to the Polish Institute of Aviation (ILOT), Nevada Institute for Autonomous Systems.

W przygotowaniach Instytut Lotnictwa wspierały między innymi firmy MSP (uav.com.pl) i uAvionics (uavionics.com.pl) oraz operatorzy i właściciele lotnisk i lądowisk w Radomiu, Konstancinie i Brzeskiej Woli.

Dodatkowych informacji udziela:

mgr inż. Krzysztof Łowczycki
Instytut Lotnictwa
tel: (+48) 22 188 36 84
e-mail: krzysztof.lowczycki@ilot.edu.pl

Podziel się wpisem