• English

Nasz kolega powrócił z ekspedycji na Syberię.

Nasz kolega dr inż. Krzysztof Szafran powrócił z ekspedycji „Syberia 2012″, która 4 maja wyruszała z Warszawy o czym donosiliśmy na naszej stronie.

Tak opisuje swoje wyprawę: „Do celu wyprawy – jezioro Bajkał było 8500 km. Trasa prowadziła z Warszawy przez Włocławek – siedziba drugiego sponsora wyprawy – do granicy w Chełmie. Dalej przez Ukrainę, Rosję, Kazachstan i ponownie Rosję nad brzegi Bajkału.

Pokonując koszmarne korki na wyjeździe z Warszawy dotarliśmy do Włocławka po południu.  Granica  w Dorohusku – lawirując między rozkopanymi drogami w Polsce dotarliśmy nocą po przejechaniu 628 km. Dalej przed nami rozciągała sie prosta do horyzontu trasa do Kijowa – kolejne 532 km. Opóźniony wyjazd nie pozwolił na dłuższe zatrzymanie się w stolicy Ukrainy. Przejazd przez centrum, spojrzenie na stadion Narodowy przygotowywany do Mistrzostw Europy, dyżurne foto i dalej w drogę. Przez Pyriatin, granicę z Rosją do miasta Stary Oskoł – z Kijowa 840 km. Łącznie przejechano 2030 km. Krótki odpoczynek, prysznic, kilka godzin snu i dalej w drogę. Woroneż 120 km, Saratów 521 km i granica z Kazachstanem. Po drodze nocleg w samochodach na jakimś wysypisku śmieci. Granica z Kazachstanem pokonana bez większych strat i dosyć sprawnie – tylko 2 godziny. W południe docieramy do Uralska. Przejechane 3111 km. Wymiana pieniędzy w miejscowym banku, tankowanie i dalej w drogę. Do Bajkonuru jest 1317 km. Po drodze zajeżdżamy do Aralska – miejscowości położonej niegdyś nad Morzem Aralskim. Za czasów ZSRR udało się skutecznie osuszyć to ogromne jezioro i obecnie woda jest o 100 km od portu. Na dnie pozostały resztki kutrów rybackich.  Z głównej trasy zjeżdżamy nad brzeg rzeki Syrdarii i kąpiemy się w mętnej ale ciepłej wodzie. Po przejechaniu 4428 km jesteśmy pod bramą miejscowości Bajkonur –  enklawy rosyjskiej w Kazachstanie. Całujemy klamkę i dalej w drogę.

Przed nami Kyzyłorda, Żeskazgan, Karaganda i Pawłodar za 1667 km. Łącznie z Warszawy 6095 km.  Kolejna granica – Kazachstan-Rosja, kontrola paszportowa i obowiązkowa dezynfekcja samochodów. Przed nami Nowosybirsk stolica Syberii i trzecie co do wielkości miasto w Rosji. Licznik pokazuje 6753 km.  Przed nami ostatni etap przez Krasnojarsk do Irkucka. Jest 8465 km.

W Irkucku 4 dni – wycieczki nad Bajkał i po okolicy.  Po odpoczynku jedziemy do źródeł Leny. Pierwszy etap na wyspę Olchon 750 km. Ponieważ nie jest możliwe dotarcie do źródeł od strony Bajkału, zmieniamy plany i objeżdżamy góry bajkalskie. Docieramy do wioski w syberyjskiej głuszy Mała Tarel – 638 km. Z tego punktu zaczyna się powrót z wyprawy – do Polski.”

O wyprawie możecie przeczytać tutaj.