Centrum Nowych Technologii

Misją Centrum Nowych Technologii jest świadczenie usług badawczo-rozwojowych dla polskich i zagranicznych przedsiębiorstw w celu podniesienia konkurencyjności ich wyrobów.

 

Główni odbiorcy usług Centrum Nowych Technologii:

  • przemysł lotniczy
  • przemysł motoryzacyjny
  • przemysł chemiczny
  • kolejnictwo
  • energetyka
  • budownictwo
  • technologie kosmiczne
  • przemysł stoczniowy
  • przemysł zbrojeniowy
  • przemysł kolejowy

Oferta Centrum Nowych Technologii obejmuje:

w obszarze aerodynamiki:

  • prowadzenie testów przepływów wewnętrznych elementów silników lotniczych lub ich modeli w warunkach symulowanego startu i lądowania z uwzględnieniem podwyższonej temperatury gazów wylotowych
  • pomiary sił i momentów
  • pomiary rozkładów ciśnienia
  • wizualizację przepływu
  • badania obejmujące stateczność dynamiczną, deformacje modelu aeroelastycznego oraz pomiary parametrów przepływu w warstwie przyściennej
  • badania modeli kadłubów wiropłatów wraz z obracającym się wirnikiem
  • rozkład ciśnienia na powierzchni kadłuba wiropłatu
  • pomiary obciążeń na kadłubie wiropłatu
  • pomiary wartości statycznych i parametrów dynamicznych najważniejszych dla określenia jakości wirnika
  • ciśnieniowe i wagowe badania tunelowe modeli statków powietrznych, pomiar ich charakterystyk aerodynamicznych i rozkładów ciśnienia dla liczb Macha od 0,2 do 2,3
  • pomiary obciążeń aerodynamicznych na elementach modeli samolotów, takich jak: skrzydła, stateczniki poziome i pionowe, powierzchnie sterowe, podwieszenia
  • pomiary momentu zawiasowego na elementach sterowych
  • badania granic początku występowania buffetingu i jego intensywności w szerokim zakresie prędkościach przepływu
  • badania tunelowe charakterystyk aerodynamicznych profili
  • aerodynamiczne projektowanie samolotów, skrzydeł, profili (również o wysokim współczynniku siły nośnej)
  • kalibracja wag i przetworników ciśnień
  • ciśnieniowe pomiary wielkości nieustalonych z układem wymuszającym ruchy oscylacyjne
  • badania wagowe oraz rozkład ciśnienia na modelach samolotów, śmigłowców, pojazdów szynowych, kołowych i ich elementów
  • optymalizację geometrii klap i ich położenia
  • optymalizację momentów zawiasowych dla lotek i sterów
  • wizualizacja przepływu metodami anemometrii obrazowej (PIV), olejową, nitkową oraz przy użyciu fluoroscencyjnych mininitek i oświetlenia UV
  • dymową wizualizację przepływu
  • badania tunelowe profili laminarnych z poziomem turbulencji poniżej 0,02% dla prędkości przepływu do 40 m/s
  • badania modeli wirników nośnych śmigłowców (pierścienia wirowego)
    wzorcowanie urządzeń służących do pomiaru siły wiatru
  • badań zjawisk aerodynamicznych związanych z przepływami ponaddźwiękowymi
  • badania aerodynamiczne elektrowni wiatrowych stanowiących nowoczesne technologie do generowania energii
  • badania modeli bloków energetycznych i chłodni kominowych
  • badania środków transportu naziemnego i powietrznego

w obszarze aerodynamiki numerycznej:

  • budowę modeli parametrycznych obiektów do badań i optymalizacji (profil,
    skrzydło, kanał dolotowy silnika, dysza wylotowa silnika, itp.)
  • projektowanie profili lotniczych
  • wielokryterialne i multidyscyplinarne projektowanie samolotów oraz jego elementów
  • aerodynamiczne projektowanie kanałów przepływowych
  • aerodynamiczne projektowanie wirnika nośnego śmigłowca
  • projektowanie śmigieł, wirników elektrowni wiatrowych, itp.
  • opracowywanie modeli parametrycznych w pozalotniczych dziedzinach techniki
  • symulacja opływu samolotu i jego elementów
  • symulacja opływu śmigłowca i jego elementów oraz interferencji z otoczeniem
  • przepływy niestacjonarne ze zmienną w czasie geometrią obszaru przepływu
  • symulacja w pełni trójwymiarowego opływu pracującego wirnika nośnego śmigłowca (w locie postępowym i w zawisie) bazująca na rozwiązaniu URANS
  • modelowanie wzajemnych oddziaływań płynnego ośrodka i struktury łopat wirnika (wahania i odkształcenia łopat)
  • symulacja przepływów w kanałach (np. w kanałach dolotowych silników lotniczych)
  • symulacja opływu statków kosmicznych
  • analizy aeroakustyczne
  • analiza opływu poruszających się pojazdów naziemnych, nawodnych, podwodnych
  • analiza przepływu wokół dużych konstrukcji naziemnych takich jak: budynki, stadiony, mosty
  • symulacja ruchów powietrza w aglomeracjach miejskich; analiza bezpieczeństwa wysokościowych akcji ratowniczych w takich aglomeracjach
  • analiza opływu i obciążeń konstrukcji poddanych silnym oddziaływaniom płynnego ośrodka (sił aerodynamicznych lub hydrodynamicznych, silne podmuchy wiatru)
  • analiza przepływów w turbinach, wentylatorach, itp.
  • przepływy wielofazowe
  • symulacja zjawisk w przepływach supersonicznych i hipersonicznych, promieniowania i wymiany ciepła
  • symulacje przemian fazowych oraz reakcji chemicznych
  • obliczenia osiągów i analiza stateczności

w obszarze projektowania:

  • kołowe i płozowe podwozia samolotów i śmigłowców
  • tłumiki drgań „shimmy” i antyrezonansowe, – jedno- i dwustopniowe amortyzatory do podwozi lotniczych
  • elementy integracyjne podwozi lotniczych
  • stoiska badawcze systemów antypoślizgowych ABS
  • siłowniki i zamki
  • koła i wysokoenergetyczne hamulce
  • podwozia do bezzałogowych statków powietrznych (UAV)
  • demonstratory technologii
  • hamulce elektryczne do UAV

w obszarze analiz:

  • analizy sztywnościowo-wytrzymałościowe oraz analizy podatności elementów składowych lub całych podwozi lotniczych
  • optymalizację i integrację elementów podwozia lotniczego, układu hamulcowego, amortyzatorów i systemów sterowania
  • ocenę procesu projektowania oraz jego zgodność ze standardami, metodologię badań
  • opracowanie i ocenę niezawodności i trwałości elementów podwozi lotniczych metodami analitycznymi i doświadczalnymi
  • analizę stanu wiedzy w zakresie technologii śmigłowcowych i podwoziowych
  • symulacje

w obszarze systemów transportu:

  • opracowywanie prognoz i strategii rozwoju transportu lotniczego
  • badania ilościowe i jakościowe rynku transportu pasażerskiego i towarowego
  • projektowanie oraz implementacja oprogramowania, w tym zastosowanie metod sztucznej inteligencji w optymalizacji, modelowaniu oraz zarządzaniu systemami transportowymi
  • modelowanie i projektowanie systemów transportu pasażerskiego i towarowego
  • opracowywanie elementów bezpieczeństwa i ochrony w transporcie lotniczym
  • techniczne i ekonomiczne aspekty budowy, planowania i eksploatacji statków powietrznych
  • organizację i zarządzanie procesem projektowania statków powietrznych i jego optymalizację
  • obliczenia osiągów statków powietrznych
  • obliczenia wytrzymałościowe
  • opracowywanie programów prób w locie
  • certyfikację statków powietrznych

Centrum Nowych Technologii oferuje także budowę demonstratorów technologii i prototypów.

Kontakt:
Dyrektor Centrum Nowych Technologii
dr Jerzy Żółtak
tel.: (+ 48) 22 846 38 22
mail: jerzy.zoltak[at]ilot.edu.pl
www.cntpolska.pl

Pobierz ofertę