15 stycznia 2014 roku w Warszawie w Instytucie Lotnictwa odbyła się konferencja poświęcona Safety Management System (SMS), której organizatorami byli: Organizacja Lotnicza Fly-O, Instytut Lotnictwa, Aeroklub Polski, Aeropartner, TUV Nord Polska oraz 440.miliardy.pl

Tematyka konferencji zgromadziła 110 uczestników-przedstawicieli branży lotniczej z całej Polski, którzy już, lub w najbliższym czasie, będą musieli zmierzyć się z zagadnieniem SMS w swojej codziennej działalności. Jako nowy element systemu bezpieczeństwa lotniczego wdrażany przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz Unię Europejską. W kwietniu 2015 roku wymagania SMS-a będą obowiązywać wszystkie szkoły lotnicze. Przepisy dotyczące kolejnych grup firm: przewoźników, organizacji obsługowych, producentów lub zarządzających ciągłą zdatnością do lotu, już są przygotowane i systematycznie wdrażane. Do roku 2018 zarządzanie bezpieczeństwem obejmie całość branży lotniczej. Wszystko po to, aby podnieść bezpieczeństwo operacji. Pomimo, faktu, iż lotnictwo nadal pozostaje najbezpieczniejszą dziedziną działalności człowieka, wobec stałego dynamicznego rozwoju branży, liczba ofiar śmiertelnych i innych osób poszkodowanych oraz liczba wypadków jest dość duża. Jednocześnie analiza wypadków wskazuje jednoznacznie, że nadal najsłabszym elementem całego systemu pozostaje człowiek i sposób funkcjonowania struktur, które tworzy.

Podczas konferencji nasi uczestnicy mogli posłuchać polskich prelegentów i zagranicznych gości, których zaprosiliśmy, aby podzielili się doświadczeniami związanymi z zagadnieniem SMS.

Wśród poruszonych kwestii znalazły się między innymi:
• Podstawy prawne SMS’a,
• Just Culture polskie aspekty/brak podstaw prawnych,
• Europejskie działania we wdrażaniu SMS’a,
• Przykłady wypadków lotniczych,
• Zagrożenia w procesie wprowadzania SMS’a,
• Wdrażanie SMS-a (doświadczenia czeskie),
• Doświadczenia SMS-owca (struktura zagrożeń),
• Wdrażanie SMS – siły, środki, kultura w środowisku związanym z ryzykiem,

Podziel się wpisem