W ramach projektu CESAR (Cost-Effective Small AiRcraft) zakończono realizację zadania WP2.4 – Efektywny system monitorowania struktury.
Realizacja tego zadania objęła:

  • Podstawy teoretyczne koncepcji Ciągłej Oceny Zużycia Zmęczeniowego struktur nośnych samolotów,
  • Identyfikację miejsc krytycznych struktury nośnej samolotu,
  • Opracowanie i badania laboratoryjne Autonomicznego Rejestratora Obciążeń i Zmęczenia (Autonomous Loads and Fatigue Recorder – ALFR),
  • Badania w locie rejestratora ALFR na sterowanym radiem modelu akrobacyjnym s-tu Jak 52, oraz
  • Ostateczne badania w locie na samolocie PZL 126 Iskierka – we współpracy z PZL- Mielec A Sikorsky Aircraft Company,
  • Dwa wnioski patentowe w przygotowaniu.

Instytut Lotnictwa był SubTask liderem tego zadania.
W ramach projektu opracowano także obszerny raport:

  • M. Dębski, J. Kazmierski, D. Dębski, A. Szot: Fatigue Analysis Tool – CESAR-IoA-D2.4.2-1/2007 , oraz publikację:
  • M. Dębski, J. Kazmierski, D. Dębski: Idea of continuous loads and fatigue estimation of aircraft structures -autonomous loads and fatigue recorder – Czech Aerospace Proceedings 3/2009 ( http://www.vzlu.cz/cz/publikace/czech-aerospace-proceedings/rocnik-2009),

Główni wykonawcy:

  • Dr inż Marek Dębski – idea oraz algorytmy analizy sygnałów,
  • Dr inż. Jan Kazmierski – elektronika i oprogramowanie,
  • Dr inż. Daniel Dębski (Politechnika Warszawska) – algorytmy analizy sygnału,
  • Mgr inż. Edward Babiasz – obudowy rejestratorów,
  • Tech. Arkadiusz Kaczorowski – montaż,
  • Mgr inż. Włodzimierz Urbaniak – badania w locie na modelu RC,
  • Mgr inż. Wiesław Cena (PZL – Mielec) pilot doświadczalny – badania w locie na samolocie PZL 126 Iskierka.

Kontakt: Marek Dębski, e-mail: dedal@ilot.edu.pl, fax: +48 22 846 44 32

Podziel się wpisem