Bird strike test

24 maja 2017 roku, po ponad dwóch latach przygotowań, w Instytucie Lotnictwa zakończyły się pierwsze próby certyfikacyjne wytrzymałości gondoli PP20 na zderzenie z ptakiem (PP20 Inlet Certification – Bird Strike Test). Certyfikację przeprowadzili inżynierowie Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji (Instytut Lotnictwa), Engineering Design Center (Instytut Lotnictwa i GE) oraz Middle River Aircraft Systems (General Electric, Baltimore, USA).

Testy przeprowadzone w Laboratorium Badań Konstrukcji symulowały skutki zderzenia samolotu z ptakiem oraz wynikające z niego uszkodzenia struktury wlotu silnika. Eksperci przeprowadzili testy z użyciem działa pneumatycznego (zgodnie z obowiązującymi normami) oraz szybkich kamer video.

Prace badawcze w Laboratorium Badań Konstrukcji zrealizował zespół w składzie: mgr inż. Janusz Wlazło (kierownik), mgr inż. Paweł Kucio (koordynator), mgr inż. Andrzej Orzechowski, mgr inż. Mirosław Kozera oraz mgr inż. Dariusz Biernacik.

Mgr inż. Małgorzata Zalewska, kierownik Laboratorium Badań Kompozytów, jako osoba upoważniona przez GE Middle River Aircraft Systems, była odpowiedzialna za potwierdzenie zgodności przygotowania stanowiska badawczego z wymaganiami certyfikacyjnymi.

W 2018 roku planowane są kolejne testy certyfikacyjne – C919 Bird Strike Certification Test.

Podziel się wpisem