W ramach zakończonego właśnie projektu badawczo-rozwojowego „Opracowanie metody ciągłego monitorowania pracy konstrukcji mostowych w czasie ich budowy i eksploatacji”, realizowanego przez Centrum Nowych Technologii Instytutu Lotnictwa wspólnie z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Politechniką Warszawską, przeprowadzono badania laboratoryjne i eksploatacyjne, oraz wykonano 4 egzemplarze Systemu Monitorowania Obciążeń Konstrukcji – SMOK.
Ten złożony i wielofunkcyjny system umożliwia ciągłe i sekwencyjne monitorowanie dowolnej konstrukcji, a zwłaszcza konstrukcji budowlanych (Np. mosty, budynki, platformy wiertnicze, wieże wiatrowe, tamy, itp.). Autonomiczne zasilanie z pakietu baterii lub akumulatorów wraz z opcją zasilania z panelu słonecznego czyni go system mobilnym i autonomicznym. Dodatkowo ze środków własnych Instytutu Lotnictwa opracowano i wykonano obustronną bezprzewodową transmisję danych. Tak opracowany system może być podstawą do zbudowania sieciowych systemów monitorowania wielu konstrukcji jednocześnie z centrów gromadzenia i analizy danych.
Zespół głównych realizatorów Projektu:
- Dr inż. Marek Dębski – koncepcja systemu i algorytmy analizy danych,
- Dr inż. Jan Kaźmierski – elektronika i oprogramowanie całego systemu,
- Dr inż. Daniel Dębski (Politechnika Warszawska) – algorytmy analizy danych,
- Dr inż. Piotr Olaszek (Instytut Badawczy Dróg i Mostów) – wymagania i badania eksploatacyjne,
- Mgr inż. Edward Babiasz – konstrukcja mechaniczna i zasilanie z panelu słonecznego,
- Mgr inż. Jan Dziupiński – bezprzewodowa transmisja danych.