W dniach 25-29 września 2014 roku odbyły się XI Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze organizowane przez Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa. Uczestników warsztatów gościł, jak co roku, Akademicki Ośrodek Szybowcowy w Bezmiechowej.

Ogólnie w MIWL 2014 uczestniczyło ponad 50 osób. Reprezentowane były następujące uczelnie: Politechnika Warszawska,  Politechnika Poznańska, Wojskowa Akademia Techniczna, Politechnika Śląska oraz Politechnika Lubelska. Dodatkowo na warsztaty zawitali studenci z uniwersytetu w Ohio w USA przebywający w Polsce na stażu w Instytucie Lotnictwa. Branżę lotniczą reprezentowali pracownicy Instytutu Lotnictwa, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, PZL-Świdnik, EADS-PZL Warszawa-Okęcie, oraz nowych firm budujących bezzałogowce: Novelty oraz Fly-tech, które zostały założone  przez weteranów uczestniczących w poprzednich edycjach MIWL.

Pierwszy dzień wypełniły wykłady lotnicze. Szereg prezentacji dotyczyło projektów realizowanych w Instytucie Lotnictwa, a w szczególności wirnika autorotacyjnego opartego o rodzime profile oraz bezzałogowca ILX-32 (MOSUPS) oblatanego zaledwie miesiąc przed Warsztatami. Studenci Politechniki Śląskiej przedstawili działania Międzywydziałowego Koła Naukowego High Flyers, a szczególnie swój udział w europejskim konkursie mikrobezzałogowców IMAV. Ciekawostką była prezentacja pakietu programów do analizy aerodynamicznej samolotów PANUKL, który od 20 lat jest rozwijany przez dr inż. Tomasza Grabowskiego na Politechnice Warszawskiej i  jest udostępniony jako freeware. Studenci z uniwersytetu w Ohio opowiedzieli o tym jak wyglądają ich studia lotnicze oraz o uczestnictwie w konkursie Design/Build/Fly organizowanym przez firmy Cessna, Raytheon oraz fundację AIAA (American Institute of Aeronautics and Astronautics).

Drugi dzień spędziliśmy w chmurze, która zawisła nad grzbietem Gór Słonnych, choć kilka kilometrów dalej nad Soliną była już piękna pogoda, tak samo jak w innych regionach Polski. Pogoda skutecznie ograniczyła operacje lotnicze i czas wypełniły prezentacje konkursowe oraz wykłady lotnicze. Adam Tomaszewski z Koła SAE AeroDesign Politechniki Warszawskiej przedstawił zasady konkursu SAE AeroDesign. Marcel Smoliński z firmy Novelty opowiedział natomiast jak wyglądają szkolenia dla operatorów bezzałogowców, które są obecnie wymagane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Kolejne prezentacje pokazywały badania i projekty lotnicze realizowane na Politechnice Lubelskiej – miedzy innymi modernizacje silnika ASz62 IR i budowa nowego silnika.

Trzeciego dnia ponownie obudziliśmy się w chmurze, ale w południe słonce przebiło się i mogliśmy przeprowadzić loty w konkursie bezzałogowców.

Końcowe wyniki konkursu BSL za rok 2014 wyglądają następująco:

1. miejsce (158 pkt) – Politechnika Warszawska – projekt PW-OSA-2014

2. miejsce (118 pkt) – Wojskowa Akademia Techniczna – projekt Challenger v2

3. miejsce (111 pkt) – Politechnika Poznańska – projekt PP-2 Kestrel

Na zakończenie zespoły konkursowe otrzymały puchary i drobne nagrody ufundowane przez organizatorów.

Poza konkursem bezzałogowców ciekawostką był przylot wiatrakowca, który po wylądowaniu na lądowisku w połowie stoku góry, o własnych siłach wkołował po stromym zboczu na szczyt góry do hangaru. Wiatrakowiec był wyposażony we wspomniany wyżej wirnik zaprojektowany w Instytucie Lotnictwa. Ponowny start wiatrakowca odbywał się ze znajdującego się na szczycie pasa do startów grawitacyjnych. Modelarze mieli okazję do lotów rekreacyjnych, a chętne osoby miały możliwość wykonania lotu szybowcowego w tym szczególnym dla polskich szybowników miejscu jakim jest Bezmiechowa.

W poniedziałek grupa uczestników MIWL miała okazję zwiedzić Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej znajdujący się przy lotnisku w Jasionce. Zwiedziliśmy wieżę kontroli lotów, sale symulatorów lotniczych oraz hangary, w których stacjonują samoloty używane przez studentów specjalności pilotaż. Można było się przekonać, czym się różnią trzy pokolenia samolotów szkolnych (PZL-110 Koliber, TB-9 Tampico, Liberty XL-2) używanych w OKL-u.

Zmiany w organizacji zajęć na uczelniach spowodowały, że część studentów zaczynała zajęcia już 29 września zamiast 1 października, co uniemożliwiło im uczestnictwo w Warsztatach. Dlatego przyszłoroczna edycja warsztatach odbędzie się w trzeci weekend września. Mamy nadzieję że pozwoli to na zwiększenie liczby uczestników MIWL.

Relacja: Piotr Jaśkowski

Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa

Zdjęcia: Małgorzata Wojtas, Piotr Jaśkowski, Adam Dziubiński

Podziel się wpisem