28 czerwca 2019 roku zostały zakończone testy wytrzymałościowe kompozytowego demonstratora kesonu skrzydła samolotu ILX-34. Projekt realizowany był w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa przez Centrum Technologii Kompozytowych przy współpracy z Centrum Nowych Technologii oraz Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji.

Celem projektu było opracowanie technologii wytwarzania oraz metodyki projektowania kompozytowego skrzydła samolotu ILX-34.

Do wytworzenia struktury kesonu użyto technologii zrobotyzowanego systemu układania taśm kompozytowych, technologii termoformowania kompozytów termoplastycznych oraz technologii ręcznego układania preimpregnatów utwardzanych bezautoklawowo.

Testy skrzydła ILX-34 prowadzone w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa | ILX-34 wing tests carried out in the Łukasiewicz Research Network – Institute of Aviation

Program testów zawierał pełne próby zmęczeniowe z uwzględnieniem wad produkcyjnych, uszkodzeń mechanicznych kategorii 1 i 2, a także naprawę.

Podczas prób zmęczeniowych nie zauważono żadnych zmian w strukturze kesonu, próby udowodniły wymagany resurs równy 6000 godzin lotu.

Poniżej film dokumentujący prace projektowe:

Podziel się wpisem